Zwalczanie uprzedzeń i dyskryminacji

Istnieje wiele różnych pomysłów na to w jaki sposób zniwelować negatywne efekty społecznej kategoryzacji i stereotypowego postrzegania innych. Procedury te odnoszą się zasadniczo do dwóch obszarów oddziaływania: sfery poznawczej oraz emocjonalnej. Do sfery poznawczej należą praktyki odwołujące się do hipotezy kontaktu, modyfikowanie stereotypów, rekategoryzacja oraz świadoma kontrola.

PRZECIWDZIAŁANIE UPRZEDZENIOM I DYSKRYMINACJI BAZUJĄCE NA CZYNNIKACH POZNAWCZYCH 
  • umożliwienie kontaktu ~ wykorzystanie hipotezy kontaktu (Aronson 1997)/ hipotezy ignorancji (Kenrick i wsp. 2002)
  • modyfikowanie stereotypów ~ (znane są co najmniej 4 modele: kumulacyjny/ zmiany radykalnej/ wykształcania stereotypu nższego rzędu/ rozcieńczania)
  • rekategoryzacja
  • świadoma kontrola
PRZECIWDZIAŁANIE UPRZEDZENIOM BAZUJĄCE NA CZYNNIKACH EMOCJONALNYCH


  • wzbudzanie empatii
Najbardziej znany przykład zastosowania empatii oraz wzbudzenia emocji w celu zmniejszenia dyskryminujących zachowań oraz uprzedzonych osądów przedstawiła i zastosowała w swojej praktyce edukacyjnej amerykańska nauczycielka, Jane Elliot. Niezwykły eksperyment, jakiemu poddała dzieci z klas, które uczyła okazał się niezwykle skuteczną metodą zwalczania stereotypów i uprzedzeń.

(1968) Brown eyes/ Blue eyes (Children Session)
http://www.youtube.com/watch?v=8bWlTZZN3DY

(1984) Brown eyes/ Blue eyes (Adult Session)
http://www.youtube.com/watch?v=f21RGIAtW0g&feature=relmfu

BLUE EYED ["Niebieskoocy"] w polskiej wersji językowej:
http://www.dailymotion.com/video/xwnfv3_niebieskoocy_news

Popular Posts