Zagadnienia do egzaminu

PYTANIA SPRAWDZAJĄCE
I ZAGADNIENIA DO EGZAMINU




1) Definicja psychologii społecznej.
2) Założenia psychologii poznawczej.
3) Na czym polega dysonans poznawczy?
4) Jakie są sposoby redukowania dysonansu poznawczego?
5) Na czym polega i jakie konsekwencja ma dysonans podecyzyjny?
6) Na czym polega technika „niskiej piłki”?
7) Jak decyzja o działaniu nieetycznym wpływa na nasze przekonania i postawy?
8) Teoria autoafirmacji.
9) Teoria samopotwierdzenia.
10) Co to jest schemat poznawczy?
11) Jakie wyróżniamy rodzaje schematów? (schematy cech, schematy osób, skrypty)
12) Jak zbudowany jest schemat poznawczy? (zasada prototypowości, zasada hierarchiczności)
13) W jaki sposób schematy wpływają na przetwarzanie i zapamiętywanie informacji?
14) Jakie warunki musza być spełnione, aby skrypt zaczął regulować przebiegiem zachowania?
15) Co to są atrybucje? (spostrzegane przyczyny zdarzeń)
16) Jakie znasz najważniejsze błędy i tendencyjności atrybucyjne? (podstawowy błąd atrybucji, asymetria aktor-obserwator, egotyzm atrybucyjny, egocentryzm atrybucyjny, efekt fałszywej powszechności).
17) Czym różni się wyjaśnianie przyczyn zdarzeń powtarzalnych i niepowtarzalnych w ujęciu Harolda Kelleya?
18) Na czym polega pierwotny błąd atrybucji i jakie są jego przyczyny?
19) Jakie są przyczyny atrybucyjnej asymetrii aktor-obserwator?
20) Kiedy ludzie przeceniają stopień rozpowszechnienia własnych poglądów i zachowań?
21) Funkcje procesów atrybucji.
22) Jakie znasz sposoby oddolnej integracji danych? (sumowanie, uśrednianie, ważone uśrednianie)
23) Kiedy ocenianie przyjmuje postać oddolnego integrowania danych?
24) W jakich sytuacjach uruchamiany jest proces odgórnego wykorzystania schematu przy ocenianiu i na czym on polega?
25) Na czym polega proces tendencyjnego sprawdzania hipotez?
26) Na czym polega zjawisko samospełniającego się proroctwa?
27) Na czym polega i w jaki sposób jest wyjaśniany „efekt pierwszeństwa”?
28) Na czym polega i w jakich warunkach pojawia się „efekt świeżości”?
29) Co to jest facylitacja i jak wpływa na wykonanie zadań?
30) Czym jest próżniactwo społeczne?
31) Jakie można wyróżnić rodzaje grup ze względu na charakter zadań, jakie mają do wykonania? (zadania addytywne, konuinktywne, dysjunktywne) .
32) Wywieranie wpływu na ludzi – narzędzia wpływu wg Cialdiinego (reguły: wzajemności, zaangażowania i konsekwencji, społecznego dowodu słuszności/ konformizmu, autorytetu, lubienia i sympatii, niedostępności).
33) Na czym polega technika nakłaniania „drzwiami w twarz” i jakie są ograniczenia tej techniki?
34) Jakie są konsekwencje zastosowania techniki nakłaniania „stopa w drzwi”?
35) Definicja postawy.
36) Jakie są komponenty postawy?
37) Skąd się biorą postawy? (nabywanie przekonań, przeżycia emocjonalne, własne zachowania, przejmowanie „gotowych” postaw od innych).
38) Na czym polega „zjawisko samej ekspozycji” i w jakich warunkach zachodzi?
39) Na ile zachowanie jest zgodne z postawami w sytuacjach indywidualizujących, dezindywiduujących i skryptowych?
40) Na czym polega zjawisko reaktancji?
41) Stereotypy i ich funkcje w naszym życiu.
42) Autoprezentacja – jako forma wpływu społecznego.
43) Jakie znasz typologie strategii autoprezentacyjnych?
44) Od czego zależy siła motywacji do podejmowania zachowań autoprezentacyjnych?
45) Na czym polega hiperuległość i w jakich sytuacjach się pojawia?
46) Na czym polega syndrom Sztokholmski?
47) Jak wyjaśniany jest syndrom maltretowanego współmałżonka?
48) Huśtawka emocjonalna jako sposób wymuszania hiperuległości.
49) Fazy „prania mózgu” (brainwashing) jako przykład hiperuległości w grupach kultowych.
50) Zachowanie człowieka w sytuacji dezindywiduującej.
51) Z jakich elementów składa się procesualny model perswazji Billa McGuire’a?
52) Co oznacza „peryferyjny” a co „centralny tor” w teorii dwutorowości perswazji?
53) Jakie znasz rodzaje uprzedzeń? (awersywne, dominatywne, wyniakjące z niejasności)
54) W jaki sposób można walczyć z uprzedzeniami i przeciwdziałać im (hipoteza kontaktu; modyfikowanie stereotypów, rekategoryzacja, świadoma kontrola).
55) Na czym polega efekt sprężyny przy zwalczaniu stereotypów i uprzedzeń?


Literatura

1. Jan Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. T 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, GWP, Gdańsk 2000. (zwł. Dział VIII pt. „Człowiek w relacji z innymi”, s. 25-224.)
2. Elliot Aronson, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 1997.
3. Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
4. Elliot Aronson (red.) Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
5. Robert Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 1995.
6. Philip G. Zimbardo, Floyd L. Ruch, Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 92–136.
7. Dariusz Doliński, Hiperuległość [w:] Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne. (red.) Maria Lewicka przy współpracy Janusza Grzelaka, GWP, Gdańsk 2001.
8. Walter G. Stehan, Cookie W. Stephan, Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, GWP, Gdańsk 1999.
9. Józef Kozielecki, Psychologiczne koncepcje człowieka, PIW, Warszawa 1980.
10. Allan Pease, Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów, Jedność, Kielce 2001.
11. Roger R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Fascynująca podróż w krainę nauki, GWP, Gdańsk 2003.
12. Wiesław Łukaszewski, Wielkie pytania psychologii, GWP, Gdańsk 2003.

Popular Posts