PROCESY ATRYBUCJI
ATRYBUCJE - to spostrzegane przyczyny zdarzeń lub zachowań.
Proces atrybucyjny to wnioskowanie przez ludzi o przyczynach własnych zachowań oraz zachowań innych ludzi. Ciekawość atrybucyjną człowieka stymuluje nietypowość zdarzenia oraz jego negatywny charakter.
Najistotniejsze znaczenie ma w procesie spostrzegania przyczyn rozróżnienie:
(1) przyczyn wewnętrznych (związanych z działającą osobą)
(2) przyczyn zewnętrznych (związanych z sytuacji, w jakiej ona działa)
(w "hydraulicznym" modelu atrybucji Heidera = rozróżnienie na przyczyny osobowe i środowiskowe)
Proces atrybucyjny to wnioskowanie przez ludzi o przyczynach własnych zachowań oraz zachowań innych ludzi. Ciekawość atrybucyjną człowieka stymuluje nietypowość zdarzenia oraz jego negatywny charakter.
Najistotniejsze znaczenie ma w procesie spostrzegania przyczyn rozróżnienie:
(1) przyczyn wewnętrznych (związanych z działającą osobą)
(2) przyczyn zewnętrznych (związanych z sytuacji, w jakiej ona działa)
(w "hydraulicznym" modelu atrybucji Heidera = rozróżnienie na przyczyny osobowe i środowiskowe)
Sformułowano wiele teorii wyjaśniających proces atrybucji.
► Fritz Heider (1958) Psychologia stosunków międzyludzkich…
Przypisywanie intencji jest naturalną ludzką czynnością. Ludzie wykazują skłonność do interpretowania w kategoriach intencjonalnych nawet zupełnie przypadkowych zdarzeń. Większość ludzkich zachowań jest zamierzona, a proces wyjaśniania ich przyczyn polega na odczytywaniu intencji. Ale ludzie przejawiają również zachowania NIEINTENCJONALNE. A konsekwencje psychologiczne przypisania komuś intencji / braku intencji są zupełnie odmienne.
Heider wprowadza rozróżnienie pomiędzy: przypisywaniem przyczynowości (kto jest sprawcą?) – a przypisywaniem winy/ odpowiedzialności (kto zawinił? kto jest odpowiedzialny za zdarzenie?).
Rozróżniając PRZYCZYNY OSOBOWE i ŚRODOWISKOWE widzi te dwa rodzaje przyczyn jako wzajemnie wykluczające się (tzw. "hydrauliczny model atrybucji" – Hewstone, 1989) :
Heider wprowadza rozróżnienie pomiędzy: przypisywaniem przyczynowości (kto jest sprawcą?) – a przypisywaniem winy/ odpowiedzialności (kto zawinił? kto jest odpowiedzialny za zdarzenie?).
Rozróżniając PRZYCZYNY OSOBOWE i ŚRODOWISKOWE widzi te dwa rodzaje przyczyn jako wzajemnie wykluczające się (tzw. "hydrauliczny model atrybucji" – Hewstone, 1989) :
- PRZYCZYNY OSOBOWE obejmują: INTENCJE („Chcę”), ZDOLNOŚCI („Potrafię”, „Mogę”), MOTYWACJE („Usiłuję”),
- PRZYCZYNY ŚRODOWISKOWE odwołują się do obiektywnych trudności, okoliczności czy warunków, w których realizowane było działanie.
„Zachowanie ma tak wyraziste cechy, że wypełnia nam całe pole percepcyjne” (Heider, 1958:54)
► Teoria odpowiednich wniosków (correspondent inference theory) Jonesa i Davisa (1965)Według Edwarda Jonesa i Keitha Davisa wyjaśnienie zachowania to ZROZUMIENIE INTENCJI, jakie się za tym zachowaniem kryją.
Proces wyjaśniania przebiega w dwóch etapach:
1) IDENTYFIKACJA INTENCJI (leżącej u podstaw wyjaśnianego zachowania)
2) ATRYBUCJA DYSPOZYCJI (cech osobowościowych wyonawcy)
Obserwator jest skłonny uznać, że zachowanie miało charakter intencjonalny, wówczas, gdy stwierdza że wykonawca:
- wiedział, jakie skutki pociągnie za sobą zachowanie lub:
- dyspopnował możliwościami wywołania pożądanych skutków.
Zachowanie nieintencjonalne (np. wykonywane pod przymusem) nie pozwala – zdaniem autorów – przejść do dalszego etapu, czyli do wnioskowania o trwałych cechach wykonawcy.
Założenie to można poddać krytyce – jest wiele zachowań, których przyczyną są trwałe dyspozycje wykonawcy (np. zachowania świadczące o niewielkiej sprawności w różnych dziedzinach, zachowania niezgrabne lub głupie) – które wcale nie muszą mieć charakteru intencjonalnego.
Co wpływa na pewność wniosków atrybucyjnych według Jonesa i Davisa?
► zgodność zachowania z oczekiwaniami społecznymi
► informacja o ograniczeniach sytuacyjnych danego zachowania
► wartość emocjonalna (hedonic relevance)
► ksobność interpretacji (personalism)
► Teoria atrybucji KelleyaHarold Kelley (1967, 1973) rozróżnił dwie grupy sytuacji, w których dokonujemy atrybucji:
► zdarzenia powtarzalne
► zdarzenia niepowtarzalne
Przyczyny zdarzeń powtarzalnych dociekamy według niego stosując racjonalną analizę przyczyn, przypominającą analizę wariancji (Model Anova) w statystyce (Kelley, 1967, 1973). Próbujemy wówczas uwzględnić 3 rodzaje informacji o:
- spójności zachowania (jak spójne jest zachowanie osoby? czy wobec innych ludzi i w innych sytuacjach też się tak zachowuje/ zachowywała?)
- wybiórczości zachowania (na ile wybiórcze jest to zachowania, czy do tego rodzaju zachowania osoba wybiera tylko ten "obiekt" czy wszytskich innych traktuje dokładnie tak samo?)
- powszechności zachowania (na ile powszechne jest takie zachowanie wobec obiektu? czy wszyscy inni też tak go traktują? czy zdarza się to wyjątkowo i nikt inny do tej pory tak go nie potraktował?)
- Osoby – zachowanie może być spowodowane cechami WYKONAWCY (Kasia jest nielojalna)
- Obiektu zachowania (bodźca) – cechami PRZEDMIOTU ZACHOWANIA (Staszek źle tańczy)
- Okoliczności zachowania (czasu, miejsca) – cechami SYTUACJI (Na zabawie każdy tańczy z kim chce i nie obowiązuje zasada lojalności wobec partnera)
BŁĘDY I TENDENCYJNOŚCI WNIOSKÓW ATRYBUCYJNYCH
Nasze wnioskowanie o przyczynach cudzych i własnych zachowań odbiega od rzeczywistości, pojawiają się w nim liczne tendencyjności i błędy atrybucyjne. Najważniejsze z nich, to:
- podstawowy błąd atrybucji (przecenianie stopnia korespondencji między działaniem i cechami jego wykonawcy – a w konsekwencji przecenianie roli cech osobowości jako przyczyn cudzego zachowania)
- asymetria aktor-obserwator ( większa skłonność do upatrywania przyczyn cudzych zachowań w osobowości niż w sytuacji, a własnych – w sytuacji)
- egotyzm atrybucyjny (przypisywanie własnych sukcesów czynnikom wewnętrznym, a porażek – czynnikom sytuacyjnym)
- egocentryzm atrybucyjny (przypisywanie sobie większej odpowiedzialności za wyniki uzyskiwane wspólnie z innymi osobami – bez względu na efekt – sukces czy porażka)
- efekt fałszywej powszechności (przecenianie rozpowszechnienia własnych opinii i zachowań)
Strelau, Psychologia. Podręcznik akademicki... t. 3, PWN, Warszawa 2000, s. 45-56.
Funkcje procesów atrybucji
– funkcja kontroli
– funkcja przewidywania zdarzeń
– funkcja egotystyczna
– funkcja kontroli
– funkcja przewidywania zdarzeń
– funkcja egotystyczna
PYTANIA KONTROLNE:
1) Czym różni się wyjaśnianie przyczyn zdarzeń powtarzalnych i niepowtarzalnych w ujęciu Harolda Kelleya?
2) Jakie są przyczyny podstawowego błędu atrybucji?
3) Jakie są przyczyny atrybucyjnej asymetrii aktor-obserwator?
4) Dlaczego ludzie przeceniają stopień rozpowszechnienia własnych poglądów i zachowań?
1) Czym różni się wyjaśnianie przyczyn zdarzeń powtarzalnych i niepowtarzalnych w ujęciu Harolda Kelleya?
2) Jakie są przyczyny podstawowego błędu atrybucji?
3) Jakie są przyczyny atrybucyjnej asymetrii aktor-obserwator?
4) Dlaczego ludzie przeceniają stopień rozpowszechnienia własnych poglądów i zachowań?