AUTOPREZENTACJA

Autoprezentacja to celowe działanie zmierzające do wywołania u osób z otoczenia pożądanego przez jednostkę wizerunku własnej osoby. Działania autoprezentacyjne są specyficzną formą wywierania wpływu społecznego.



Autoprezenter
  • ma na celu zwiększenie kontroli nad zachowaniami innych ludzi
  • robi to poprzez kreowanie określonego wizerunku własnej osoby
  • kontroluje informacje docierające do odbiorcy
  • stara się wywrzeć odpowiednie wrażenie na odbiorcy
Goffman (1981)
Jones, Pittman (1982)
Leary, Kowalski (1990)
Schlenker, Britt, Pennington (1996)
Schutz (1998)
Strategie autoprezentacji wg Jonesa i Pittman
Taksonomia Edwarda Jonesa i Thone Pittman (1982) opisuje 5 najczęściej występujących w zachowaniu ludzi strategii autoprezentacyjnych = publicznych wizerunków, jakie próbujemy zasugerować innym ludziom.

1) ingracjacja ~ ingratiation
2) autopromocja ~ self-promotion
3) kreowanie wizerunku osoby doskonałej moralnie ~ exemplification
4) zastraszanie ~ intimidation
5) kreowanie wizerunku osoby bezradnej ~ supplication

Ingracjator = podnosi swoją siłę wpływu poprzez redukowanie prawdopodobieństwa, że partner interakcji doświadczy wzmocnień negatywnych

Autopromotor = demonstruje swoje sprawności i kompetencje – wskazując tym samym swoją niezwykłą przydatność w rozwiązaniu problemów partnera interakcji.

Egzemplifikator = podwyższa swoje możliwości wpływu społecznego przez aktywizowanie norm społecznych związanych z poczuciem winy.

Intymidator = zwiększa swój wpływ społeczny przez grożenie partnerowi negatywnymi konsekwencjami w przypadku niespełnienia oczekiwań.

Suplifikator = zwiększa swoje możliwości sprawowania kontroli nad otoczeniem poprzez aktywizowanie u partnera normy społecznego zobowiązania. Demonstrując słabość i zależność...

Style autoprezentacji wg Astrid SchutzDwa continua:
– Dążenie do sprawienia dobrego wrażenia vs. Unikanie sprawienia złego wrażenia
– Aktywność/ ryzyko vs. Pasywność/ ostrożność
Chociaż konkretne działania mogą się rożnić, być świadome/ nieświadome, wymagać dużego/ małego wysiłku, być realizowane automatycznie/ w sposób kontrolowany, być efektywne/ nieefektywne, to współczesne poglądy na autoprezentację podkreślają jej powszechność: autoprezentacja jest wszechobecną cechą zachowań społecznych (Schlenker 1987)

Style autoprezentacji wg Astrid Schutz
(Na podstawie: A. Szmajke, 2001, s. 157.)


Motywy podejmowania zachowań autoprezentacyjnych
  • dążenie do maksymalizacji bilansu zysków i kosztów w relacjach społecznych
  • podwyższanie/ ochrona poczucia własnej wartości autoprezentera
  • tworzenie i podtrzymywanie określonej tożsamości.
Od czego zależy siła motywacji do podejmowania zachowań autoprezentacyjnych?
  • od przydatności danego wizerunku (impresji)
  • od subiektywnej wartości celów
  • od rozbieżności między aktualną impresją a impresją pożądaną
Co decyduje o wybieranym stylu autoprezentacji?
  • samowiedza jednostki
  • wyobrażenia tożsamości pożądanej i niepożądanej
  • wymagania roli społecznej
  • spostrzegane oczekiwania widowni
  • potencjalne konsekwencje publicznego wizerunku
Autoprezentacja pośrednia = „pławienie się w cudzej chwale”
Autoprezentacja wprost/ nie wprost
Źródło: Andrzej Szmajke, Autoprezentacja - niewinny spektakl dla innych i siebie [w:] M. Kofta, T. Szustrowa (red.) Złudzenia, które pozwalają żyć. Szkice z psychologii społecznej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001, ss. 146-175; Andrzej Szmajke, Autoprezentacja - maski, pozy, miny, Wydawnictwo Ursa-Consulting, Olsztyn 1999.

Popular Posts